Jika anda seperti kebanyakan orang, anda mungkin mendapat antara berpuluh-puluh hingga ratusan e-mel pemasaran setiap minggu.
Sesetengah daripada mereka mungkin menjengkelkan. Sebahagian daripada mereka sebenarnya cukup berharga. Tetapi kebanyakan mereka mendapat perhatian anda, walaupun untuk seketika.
Walaupun e-mel pernah menjadi cara untuk berkomunikasi dengan rakan dan keluarga, ia menjadi platform yang lebih biasa untuk memperkenalkan produk dan perkhidmatan perniagaan kepada bakal pembeli, bertujuan untuk menukar penerima e-mel kepada pelanggan. Jika anda boleh memanfaatkan sepenuhnya kuasa pemasaran e-mel, anda boleh meningkatkan komunikasi, keterlihatan dan kemungkinan interaksi untuk perniagaan anda, sama ada dengan menghubungi bakal pembeli baharu atau melibatkan pelanggan semasa.
Pemasaran e-mel sangat memberi kesan untuk pertumbuhan perniagaan, dan kami di sini untuk memberi anda cerapan tentang semua yang anda perlu tahu mengenainya untuk mendekatinya dengan berkesan untuk hasil jangka panjang.
Apakah Pemasaran E-mel?
Pemasaran e-mel ialah amalan menggunakan e-mel sebagai medium untuk berkomunikasi dengan prospek, petunjuk dan pelanggan. Bergantung pada konteks, anda boleh menggunakan e-mel sebagai cara untuk mengedarkan kandungan kepada khalayak anda, sebagai cara untuk mempromosikan produk dan perkhidmatan baharu, sebagai cara untuk mengiklankan jualan dan juga sebagai cara untuk menjangkau orang baharu.
Pemasar e-mel mungkin mempunyai beberapa matlamat dengan usaha mereka: mendorong mereka untuk meningkatkan keterlihatan jenama, mempromosikan acara tertentu, memperoleh lebih banyak jualan, memupuk lebih banyak kesetiaan pelanggan dan banyak lagi. Salah satu perkara terbaik tentang pemasaran e-mel ialah anda boleh menyesuaikan strategi anda untuk memenuhi objektif khusus anda.
Adakah Pemasaran E-mel Masuk atau Penjanaan Pemimpin Keluar?
Pemasaran e-mel boleh masuk dan keluar, bergantung pada cara anda memutuskan untuk menggunakannya.
Strategi pemasaran masuk adalah tentang menarik orang ramai ke jenama anda secara semula jadi. Untuk tujuan ini, anda boleh menggunakan e-mel untuk mengedarkan kandungan, meningkatkan keterlihatan jenama dengan orang baharu, memperoleh lebih banyak kesetiaan pelanggan dan membina hubungan dengan pelanggan sedia ada anda. Ini boleh dilakukan melalui pelbagai usaha pemasaran e-mel masuk, termasuk surat berita syarikat (yang akan kami kembangkan kemudian).
Strategi pemasaran keluar lebih tertumpu kepada menjangkau orang baharu dan mengiklankan produk atau perkhidmatan khusus kepada mereka. Untuk tujuan ini, anda boleh menggunakan e-mel sejuk untuk memulakan perbualan dengan prospek baharu, menghantar e-mel penetapan janji temu dan banyak lagi.
Bagi kebanyakan jenama, pendekatan terbaik ialah menggunakan pemasaran e-mel sebagai masuk dan keluar, memanfaatkan berbilang saluran dan strategi secara serentak.
menggunakan kuasa pemasaran e-mel untuk menjangkau prospek dalam saluran jualan pelanggan kami. Terokai penyelesaian BDR Keluar kami dan cara kami menggunakan pemasaran e-mel untuk menjadualkan mesyuarat jualan berkualiti.
Ketahui Lebih Lanjut
Faedah Pemasaran E-mel
Pemasaran e-mel memberikan banyak faedah kepada perniagaan yang sedang berkembang, termasuk yang berikut:
Meningkatkan Kesedaran Jenama
Pemasaran e-mel berpotensi untuk meningkatkan kesedaran jenama. Katakan anda menghantar surat berita e-mel setiap minggu kepada 50,000 pelanggan e-mel. Sebilangan besar pelanggan e-mel ini sekurang-kurangnya akan melihat nama syarikat dan baris subjek anda—walaupun mereka memadamkan e-mel tersebut. Dan orang yang membuka dan membaca e-mel anda akan mempunyai peluang yang lebih baik untuk mengenali produk dan perkhidmatan terbaik anda.
Memastikan Syarikat Anda Diperhatikan
Begitu juga, pemasaran e-mel ialah strategi yang membantu memastikan syarikat anda sentiasa diutamakan. Jika perniagaan anda bergantung pada orang yang membuat pembelian terdorong, atau jika anda berada di hujung spektrum yang lain dengan kitaran jualan yang panjang dan pelanggan yang bertimbang rasa, adalah penting untuk pelanggan anda memikirkan jenama anda secara konsisten. Bagi pelanggan kitaran jualan yang lebih pendek, ini memberikan lebih banyak peluang untuk membuat pembelian. Untuk pelanggan kitaran jualan yang lebih panjang, ini adalah satu bentuk pemupukan utama.
Memacu Lebih Banyak Trafik ke Tapak Web Anda
Selagi anda merangka kempen pemasaran e-mel anda dengan mengambil kira perkara ini, pemasaran e-mel boleh menjadi cara yang sangat berkesan untuk mendorong trafik ke tapak web anda, sama ada ke blog tertentu, halaman web atau halaman pendaratan yang direka untuk menukar. Anda boleh menarik minat orang ramai dengan mengiklankan produk atau perkhidmatan baharu yang patut diterokai atau menawarkan kandungan yang menarik dan berwawasan.
Membina Kredibiliti sebagai Pakar
Pemasaran e-mel juga merupakan cara terbaik untuk membina kredibiliti anda sebagai pakar. Jika anda secara rutin menghantar e-mel dengan berita yang berkaitan dengan industri anda, petua dan kiat tentang cara menggunakan produk anda atau nasihat umum lain untuk ahli khalayak anda, pelanggan anda secara beransur-ansur akan melihat anda sebagai pemimpin pemikiran dan pihak berkuasa dalam ruang ini.
Membolehkan Anda Mengedarkan Lebih Banyak Kandungan
Jika anda sudah menggunakan pemasaran kandungan, anda harus tahu bahawa pemasaran e-mel ialah alat pengedaran dan promosi yang sangat baik. Anda boleh mengumpulkan semua kandungan berkualiti terkini anda, meringkaskannya atau mengusiknya dalam e-mel dan mengiklankannya kepada pelanggan dan petunjuk anda yang paling setia.
Menjana Lebih Banyak Petunjuk dan Hasil
Pada masa ini, 59% daripada pemasar B2B menganggap pemasaran e-mel sebagai saluran menjana pendapatan teratas mereka, dengan 50% orang membeli sesuatu daripada e-mel pemasaran sekurang-kurangnya sekali sebulan. Apabila dioptimumkan untuk tujuan ini, e-mel ialah cara terbaik untuk meningkatkan ROI pemasaran anda dan mengurangkan kos yang dibelanjakan untuk petunjuk.
Kos-Efektif
Seperti yang dinyatakan di atas, pemasaran e-mel adalah salah satu strategi pemasaran ROI tertinggi yang tersedia. Itu sebahagiannya kerana kosnya sangat rendah. Ia sangat murah untuk memulakan kempen pemasaran e-mel, dan hampir percuma untuk meneruskannya.
Memupuk Kesetiaan Pelanggan
Selagi e-mel anda kekal berharga, ia boleh menjadi satu cara untuk memupuk lebih banyak kesetiaan pelanggan. Pelanggan yang kerap melanggan mesej anda dan mendapat manfaat daripadanya akan lebih berkemungkinan untuk membeli dengan jenama anda pada masa hadapan.
Membantu Anda Memahami Pasaran Anda dengan Lebih Baik
Mempelajari metrik yang berkaitan dengan kempen pemasaran e-mel anda membolehkan anda menggunakan saluran ini untuk lebih memahami khalayak anda. Anda boleh melihat baris subjek dan seruan tindakan yang paling berkesan dan menilai jenis kandungan yang membawa peluang paling besar untuk menjana trafik.
Meningkatkan Segmentasi Plumbum
Dengan alat pemasaran e-mel yang betul, anda boleh membahagikan khalayak anda dan menghantar kempen yang berbeza kepada jenis orang yang berbeza. Jika anda bekerja dengan petunjuk pada pelbagai peringkat corong jualan anda, atau jika anda menjual pelbagai jenis produk dan perkhidmatan, ini sesuai.
Mempunyai Keupayaan Menjadi Automatik
Kebanyakan kempen pemasaran e-mel anda boleh diautomatikkan sepenuhnya. Dengan kata lain, anda tidak perlu menghabiskan sebarang usaha manual untuk menyelaraskan atau melancarkan e-mel anda. Sebaliknya, jurujual terbaik anda dan SDR boleh menumpukan pada tanggungjawab yang lebih penting.
Sangat Skala
Sesetengah ahli perniagaan menyukai pemasaran e-mel kerana ia berskala. Ini merupakan strategi yang munasabah untuk digunakan untuk permulaan muda, terutamanya kerana kecekapan kosnya, tetapi ia boleh berkembang dengan perniagaan anda sehingga dan termasuk jangkauan global.
Imej2
Pelbagai Jenis Kempen Pemasaran E-mel
Walaupun terdapat banyak jenis kempen e-mel yang patut dipertimbangkan, adalah penting untuk memilih kempen yang paling sesuai dengan matlamat perniagaan dan khalayak anda. Berikut ialah beberapa jenis e-mel pemasaran utama yang perlu dipertimbangkan semasa mempromosikan tawaran produk atau perkhidmatan syarikat anda:
E-mel Aluan
E-mel alu-aluan dihantar kepada pelanggan baharu, pelanggan atau ahli organisasi untuk mengakui hubungan mereka dan memulakan hubungan yang positif. E-mel ini biasanya diautomatikkan dan berfungsi sebagai titik hubungan pertama dengan penerima. Objektif utama e-mel alu-aluan adalah untuk membuat tanggapan pertama yang baik, memberikan maklumat penting dan memupuk penglibatan antara perniagaan anda dan penerima.
E-mel Surat Berita
E-mel surat berita dihantar secara tetap kepada pelanggan yang telah memilih untuk menerima kemas kini, maklumat dan kandungan daripada jenama tertentu dan produk atau perkhidmatan yang mereka tawarkan. E-mel ini bertujuan untuk menyampaikan kandungan yang relevan dan berharga ke peti masuk pelanggan dan mengekalkan hubungan berterusan dengan mereka, memperkenalkan mereka kepada cerapan syarikat baharu.
Memupuk E-mel
E-mel Nurture, juga dikenali sebagai kempen titisan atau urutan e-mel automatik, ialah satu siri e-mel disasarkan dan diperibadikan yang dihantar kepada pelanggan atau petunjuk dalam tempoh tertentu. E-mel ini direka bentuk untuk memupuk hubungan, membina kepercayaan dan membimbing penerima e-mel melalui perjalanan pelanggan. E-mel Nurture biasanya diautomatikkan dan bertujuan untuk memberikan maklumat yang berkaitan tentang syarikat, produk atau perkhidmatan anda, menangani titik kesakitan dan akhirnya mendorong lebih banyak penukaran.
E-mel Promosi
E-mel promosi dihantar kepada pelanggan atau pelanggan dengan matlamat utama untuk mempromosikan produk, perkhidmatan atau tawaran istimewa. E-mel ini bertujuan untuk menjana jualan, meningkatkan kesedaran jenama dan mendorong penglibatan pelanggan. Contohnya, jika anda sedang mencari jualan berulang daripada pelanggan terdahulu, menawarkan promosi ialah cara terbaik untuk melakukannya.
E-mel Penglibatan Semula
E-mel penglibatan semula, juga dikenali sebagai e-mel menang kembali, ialah komunikasi disasarkan yang dihantar kepada pelanggan atau pelanggan yang tidak aktif dengan tujuan untuk berhubung semula dengan mereka dan menggalakkan penglibatan yang diperbaharui. E-mel ini bertujuan untuk mendapatkan semula minat penerima, mewujudkan semula perhubungan dan menggesa mereka untuk mengambil tindakan.
Mulakan Strategi Pemasaran E-mel Dingin Anda Hari Ini!
Di mana untuk Bermula Dengan Pemasaran E-mel
Kempen pemasaran e-mel mudah dimulakan tetapi sukar untuk disempurnakan. Berikut ialah beberapa garis panduan pemasaran e-mel yang boleh membantu anda memulakan strategi anda:
Langkah 1. Tentukan Khalayak Anda
E-mel pemasaran anda tidak akan berkesan melainkan ia telah ditulis dan direka khusus untuk khalayak sasaran yang unik. Langkah pertama strategi anda ialah mentakrif, menyelidik dan memahami khalayak tersebut.
Langkah 2. Tetapkan Matlamat atau Tujuan Anda
Apakah yang anda cuba capai dengan strategi pemasaran e-mel anda? Jangkauan e-mel dingin untuk penjanaan petunjuk adalah jauh berbeza daripada mengedarkan kandungan kepada pelanggan sedia ada anda. Tentukan objektif anda dan mula bekerja pada pendekatan yang boleh membantu anda mencapainya.
Langkah 3. Bina Senarai E-mel Anda
Untuk membangunkan senarai pemasaran e-mel, anda memerlukan cara yang boleh dipercayai untuk menemui dan menghubungi orang yang benar-benar berminat dengan apa yang anda perlu jual. Membeli senarai e-mel generik secara amnya adalah idea yang tidak baik, kerana orang ini tidak akan tahu siapa anda dan berkemungkinan tiada sambungan yang berkaitan dengan jenama anda. Adalah lebih baik untuk membina senarai anda dengan prospek dan petunjuk yang berkualiti.
Langkah 4. Cipta E-mel Anda
Seterusnya, anda boleh mula menulis dan mereka bentuk e-mel anda. Dengan platform e-mel yang betul, anda boleh menggunakan templat yang mudah untuk menjadikannya mudah. Ingat untuk memastikannya pendek, tambahkan bakat jenama anda sendiri untuk menonjol, dan pastikan baris subjek anda menarik dan menggalakkan mereka membukanya.
Langkah 5. Pilih Platform Pemasaran E-mel
Ramai pemilik perniagaan kecil memulakan usaha pemasaran e-mel mereka dengan Gmail atau Outlook syarikat mereka. Walau bagaimanapun, terdapat banyak jenis platform pemasaran e-mel yang memudahkan untuk mengurus senarai anda, mereka bentuk kempen baharu, mengautomasikan letupan e-mel anda dan juga menjejaki kesan anda, menghasilkan kempen e-mel yang lebih berjaya dan berwawasan.
Contoh platform pemasaran e-mel termasuk Mailchimp, HubSpot dan Constant Contact. Platform e-mel ini adalah yang terbaik untuk syarikat yang ingin memasukkan HTML, imejan dan e-mel pemasaran bentuk panjang yang boleh dibuat tersuai atau menggunakan templat. Walau bagaimanapun, mereka tidak boleh digunakan untuk strategi keluar yang sejuk.
Langkah 6. Buat Kempen Anda
Anda boleh mengurus beberapa kempen e-mel secara serentak, dengan setiap satu sesuai dengan objektif atau khalayak sasaran yang berbeza.
Langkah 7. Daftarkan Senarai Penerima Anda
Untuk setiap kempen di bawah jenama anda, daftarkan senarai penerima yang anda peroleh daripada langkah 3.
Langkah 8. Lancarkan Kempen Anda
Apabila kempen anda selesai, anda akan dapat melancarkannya—dan mendapatkan e-mel anda dalam peti masuk penerima anda.
Langkah 9. Pantau Prestasi Kempen dan Analisis Keputusan
Kerja anda tidak berakhir di sana. Adalah penting untuk memantau prestasi kempen anda supaya anda boleh memahami cara taktik ini berfungsi. Selepas menyemak metrik prestasi anda, anda boleh membentuk cerapan yang boleh diambil tindakan dan memperbaik pendekatan anda pada masa hadapan.
Imej1
Berapa Kerapkah Saya Harus Menghantar E-mel Pemasaran?
Walaupun tiada jawapan tunggal untuk soalan ini, idealnya, anda akan menghantar e-mel yang mencukupi untuk membina kesedaran jenama dan mempromosikan kerja terbaik anda—tetapi tidak terlalu banyak sehingga anda menjengkelkan pelanggan anda.
Anda perlu mengira kekerapan pemasaran e-mel yang sesuai dengan persekitaran khusus anda untuk melihat hasil terbaik.
Memilih kekerapan menghantar e-mel pemasaran e-mel boleh bergantung pada beberapa pembolehubah:
Persona pelanggan: Sesetengah jenis pelanggan memerlukan e-mel lebih kerap daripada yang lain.
Perjalanan pelanggan/corong jualan: Kitaran jualan yang panjang biasanya bertahan (dan mungkin mendapat manfaat daripada) kekerapan e-mel yang lebih rendah, manakala kitaran jualan yang pendek mendapat manfaat daripada kekerapan e-mel yang lebih tinggi.
Piawaian industri: Industri tertentu mempunyai kekerapan e-mel yang lebih tinggi daripada yang lain. Cuba selaraskan dengan piawaian industri melainkan anda mempunyai sebab untuk menyimpang.
Tawaran: Jenis tawaran tertentu harus mendorong kekerapan e-mel yang lebih tinggi, seperti jika anda menawarkan produk baharu setiap minggu.
Objektif: Anda juga perlu mendasarkan kekerapan e-mel anda pada objektif anda. Adalah penting untuk mengelakkan menghantar spam kepada orang dengan promosi jualan yang sama berulang kali, tetapi kandungan dan nasihat bermaklumat biasanya sentiasa dialu-alukan.
Jika anda bimbang anda menghantar terlalu banyak e-mel, adalah penting untuk mempertimbangkan bilangan bendera spam yang ada pada e-mel anda, kadar berhenti melanggan e-mel, respons yang rendah dan kesan KP yang lain.
Amalan Terbaik Pemasaran E-mel
Petua pemasaran e-mel untuk pemula ini boleh membantu anda memastikan kempen pertama anda berjaya:
Tentukan Objektif Anda
Bagaimanakah anda boleh mengetahui sama ada kempen e-mel anda berjaya jika anda tidak mengetahui maksud "kejayaan"? Mulakan dengan menentukan objektif anda, kemudian berusaha untuk memenuhinya.
Bahagikan Khalayak Anda
Pemasaran e-mel digunakan sebaiknya dengan mesej yang direka khusus untuk khalayak sasaran yang unik. Membahagikan khalayak anda boleh membantu anda mencapai perkara ini.
Segmentasi pemasaran e-mel ialah proses mengasingkan khalayak anda kepada kumpulan yang berbeza, berdasarkan faktor seperti jawatan pekerjaan, industri, topik minat, tahap penglibatan dan sebagainya. Dengan cara ini, anda boleh membuat e-mel berbeza secara dinamik untuk setiap kumpulan orang yang berkaitan dengan jenama anda.
Untuk menjadi berkesan dengan strategi ini, adalah penting untuk membangunkan persona pembeli yang berasingan. Setiap persona pembeli boleh membantu anda memahami mentaliti umum orang dalam kumpulan, supaya anda boleh menarik minat mereka dan memujuk mereka dengan lebih baik.
Sesuaikan Kempen kepada Persona Pembeli
Seperti yang kami nyatakan di atas, adalah penting untuk menyesuaikan kempen anda kepada persona pembeli. Anda perlu tahu siapa pelanggan sasaran anda dan bagaimana mereka berfikir.
Peribadikan Jangkauan Anda
Kempen pemasaran berprestasi lebih baik dengan elemen pemperibadian, untuk menjangkau individu dengan nama dan dengan tawaran khusus.
Gunakan Baris Subjek Pendek dan Menarik
Baris subjek anda hendaklah pendek dan menarik; baris subjek yang lebih panjang terlalu kembung dan secara amnya tidak mampu menarik perhatian yang anda perlukan.
Tulis Salinan Jelas
Begitu juga, kandungan kandungan mesej e-mel anda hendaklah pendek dan pada intinya. Teruskan dengan tawaran anda.
Sertakan CTA yang Menarik
Seruan tindak (CTA) ialah peluang untuk pelanggan anda mengambil tindakan yang bermakna, seperti membuat pembelian atau melawat tapak web anda. Jadikan CTA ini menonjol, unik dan meyakinkan kepada khalayak sasaran anda.
Hantar Kandungan Dengan Tujuan
Jangan buang masa pelanggan dengan pemesejan yang tidak berkaitan. Mempunyai perbualan dan kandungan yang berkaitan dengan prospek ialah peluang yang baik untuk menunjukkan nilai produk atau perkhidmatan anda. Selain itu, anda boleh menggunakan ini sebagai peluang untuk membina lagi hubungan dengan pelanggan.
A/B Uji E-mel Anda
Sentiasa uji versi e-mel anda yang berbeza untuk melihat elemen yang membolehkan prestasi yang lebih baik. Sebagai contoh, adakah anda terperangkap di antara dua variasi berbeza bagi baris subjek? Jika ya, uji kedua-duanya dan lihat baris subjek yang paling banyak membuka, penglibatan dan respons.
Laksanakan Platform Penglibatan Jualan
Platform penglibatan jualan (SAP) seperti Salesforce Pardot, Outreach dan SalesLoft digunakan untuk jualan B2B dan e-mel mencari gali. Platform ini digunakan oleh SDR dan pasukan jualan untuk menghantar e-mel automatik kepada petunjuk dalam saluran jualan atau pemasaran mereka. Platform ini sesuai untuk menghantar e-mel teks biasa dalam bentuk pendek dengan sedikit atau tiada pautan dan imej.
Metrik dan KPI Terbaik untuk Mengukur Prestasi Pemasaran E-mel
Ini ialah beberapa petunjuk prestasi utama (KPI) yang paling penting untuk dijejaki bagi kempen e-mel anda:
Kadar klikan (CTR): Ini mewakili bilangan orang yang mengklik pautan dalam e-mel anda untuk sampai ke destinasi yang anda inginkan (biasanya tapak web anda).
Kadar terbuka: Kadar terbuka merujuk kepada peratusan orang yang membuka e-mel anda selepas menerimanya.
Kadar berhenti melanggan: Kadar berhenti melanggan memberitahu anda bilangan orang yang menyahlanggan senarai anda dalam tempoh tertentu.
Kadar lantunan: Kadar lantunan merujuk kepada bilangan e-mel yang tidak pernah sampai ke destinasinya, selalunya disebabkan dibenderakan sebagai spam oleh perisian automatik.
Kadar penghantaran: Kadar penghantaran merujuk kepada bilangan e-mel yang sampai ke destinasi mereka.
Kadar balasan: Kadar balasan mengukur bilangan orang yang membalas e-mel anda.
Pengambilan Utama
Pemasaran e-mel ialah salah satu strategi pemasaran paling berkesan yang tersedia kerana harganya yang murah, serba boleh dan berskala. Anda boleh menggunakannya untuk pemasaran keluar dan masuk dan membahagikannya untuk melayani berbilang khalayak secara serentak. Tetapi untuk menjadi berkesan, penting untuk menjadi strategik dan bertimbang rasa; menguasai amalan terbaik adalah permulaan yang baik, tetapi memerlukan percubaan berterusan dan pemahaman yang menyeluruh tentang khalayak anda untuk memperoleh hasil yang terbaik.
Pemasaran e-mel ialah topik yang besar dan yang hanya boleh kami bahas secara ringkas dalam konteks panduan ini. Jika anda ingin mengetahui lebih lanjut tentang pemasaran e-mel, membangunkan garis panduan pemasaran e-mel yang lebih baik atau bermula dengan pemasaran e-mel, Marketing Group boleh membantu.
Apabila anda bersedia untuk memaksimumkan kesan kempen pemasaran e-mel keluar anda, hubungi wakil jualan di !